DERS 1 : Briçe Giris
Öncelikle Briç in nasil bir oyun oldugundan baslayalim.
• Briç 4 kisi ile oynanir. Esli oynanan bir oyundur.
Eger daha önce Esli King oynadiysaniz Briç i ögrenmeniz çok daha kolay olacaktir.
• Briç 52 lik 1 deste kagit ile oynanir.
• Normalde oyun kagitlarinda 4 tür kagit vardir.
Bunlar : Maça, Kupa, Karo ve Sinek tir.
Ama Briçte bunlarin isimleri farklidir.
♠ PIK (Maça, ingilizcesi: Spades)
♥ KÖR (Kupa, ingilizcesi: Hearts)
♦ KARO (Karo, ingilizcesi: Diamonds)
♣ TREFL (Sinek, ingilizcesi: Clubs)
Kagit Cinslerinin gücü: (Güçlü den güçsüze dogru)
♠ PIK (maça)
♥ KÖR (kupa)
♦ KARO
♣ TREFL (sinek)
• Bu siralama sadece deklarasyon (bakiniz Briç Terimleri) içindir.
• Yer oyununda bir renk KOZ olarak belirlenmedikçe her renk aynidir, KOZ bütün renklerden üstündür.
Kagitlarin büyüklük sirasi : (Büyükten küçüge dogru)
• Her renkteki kartlar AS'dan (en yüksek) ikili'ye (en düsük) dogru siralanirlar
A (AS), K (RUA,Papaz), Q (Kiz), J (Vale), 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
• Briç dört oyuncu gerektiren bir ortaklik oyunudur. Her oyuncu oyun masasinda ortaginin karsisinda oturur
• Oyunculardan biri, solundaki oyuncudan baslayarak her oyuncuya 13 kart gelecek sekilde saat yönünde bütün kartlari dagitir.
• Briçteki amaç ellerin kendi tarafinizdan kazanilmasidir.
Bir EL, saat istikametinde her oyuncunun sirasi ile verdigi bir kartin toplami olan dört karttan olusur.
Bu nedenle her dagitilan kagitta kazanilacak 13 EL vardir. Her elde oynanan ilk kart çikis olarak adlandirilir.
Eger çikis sirasi sizdeyse elinizdeki her karti oynayabilirsiniz
• Bununla birlikte çikis sonrasi diger üç oyuncunun bazi zorunluluklari vardir:
Eger mümkünse çikis rengine uymak zorundasiniz (çikis rengiyle ayni rengi oynamalisiniz).
Örnegin kör çikilmis ve elinizde kör varsa, körlerden birini oynamak zorundasiniz (istediginiz herhangi bir körü oynayabilirsiniz).
Eger elinizde kör yok ise zorunluluk kalkar.
Eger renge uyma imkaniniz yoksa elinizdeki istediginiz karti oynayabilirsiniz.
Renge uyma zorunlulugu disinda briçteki kart oyunu tamamen serbesttir.
• Dört kartin oynanmasi sonrasinda bir el tamamlanir.
Eger el koz içermiyor ise renkteki en yüksek kart tarafindan kazanilir
• Eli kazanani belirleyen kurallari bir kaç örnek el ile birlikte açiklayalim.
1. EL
|
Çikis
♣ 10
|
2nci
♣ J
|
3üncü
♣ Q
|
4üncü
♣ 6
|
Tref çikilmistir ve ♣ Q oynanan en yüksek treftir, o halde kazanan ♣ Q 'dir.
2. EL
|
Çikis
♠ 7
|
2nci
♥ 10
|
3üncü
♠ K
|
4üncü
♣ Q
|
Pik çikilmistir ve ♠ K oynanan en yüksek pikdir, o halde kazanan ♠ K dir.
(körün yada trefin koz olmadigi varsayilarak).
Eger el koz içeriyorsa, oynanmis olan en yüksek koz tarafindan kazanilir.
3. EL
|
Çikis
♦ J
|
2nci
♦ Q
|
3üncü
♣ 5
|
4üncü
♦ 2
|
Eger Tref kozsa ♣ 5 eli kazanir çünkü oynanmis tek kozdur.
4. EL
|
Çikis
♥ 9
|
2nci
♣ 6
|
3üncü
♥ A
|
4üncü
♣ 8
|
Eger Tref kozsa ♣ 8 eli kazanir çünkü oynanmis en yüksek kozdur.
• Her el sonrasi kazanan taraftan bir oyuncunun kartlari toplamasi ve düzenli olarak dizmesi iyi olur.
• Böylece kazanilan eller kolayca sayilabilir. 13 el içinde bu sekilde devam edilerek oynanir.